HCI Technologies
/


Computer Vision, Augmented & Virtual Reality, Wearable Tech and Artificial Creatures

 

Workshop

Hier vind je de resultaten en de bijbehorende code van de opdrachten die ik tijdens een workshop heb uitgevoerd. De opdrachten zijn gebaseerd op de techniek van Wearable Technologie en wordt met de programma Arduino en Processing gemaakt. Hieronder vind je de resultaten van sommige opdrachten.

Arduino is een opensource-computerplatform dat is bedoeld voor mensen die geïnteresseerd is in het maken en ontwerpen van slimme en creatieve objecten die kunnen reageren op hun omgeving.


Opdracht 3C

Bij deze opdracht moet ik twee LED's lampen op een breadboard aansluiten die later met een Arduino wordt gekoppeld.

Daarna heb ik een code in de programma van Arduino getypt die zorgt dat de twee LED's lampen tegelijkertijd knipperen.

Hiernaast zie je in een video de bijbehorende code en resultaat van de opdracht.



Opdracht 3D

In deze opdracht heb ik de code aangepast zodat de rode LED lamp twee keer zo snel knippert als de groene LED lamp.

Hiernaast zie je in een video de bijbehorende code en de resultaat ervan.



Opdracht 4D

In plaats van het alleen uit en aanzetten van LED’s, kunnen we ook de helderheid van LED’s besturen. De Arduino functie analogWrite() zorgt ervoor dat we de helderheid van een LED kunnen instellen van 0 (helemaal uit) naar 255 (helemaal aan).

Pas de code aan zodat de ene LED langzaam aangaat en de andere tegelijkertijd uit.

Hiernaast zie je in een video de bijbehorende code en de resultaat ervan.



Opdracht 6B

Ik ga nu de input van de potmeter uit eerdere oefening gebruiken om een LED’s aan en uit te kunnen faden. De potmeter is aangesloten op pin A0. De LED’s zijn aangesloten op pins 10 en 11. Je kunt de code uit oefening 5 als basis gebruiken en aanpassen, zodat de input van de potmeter gebruikt wordt om de helderheid van de LED’s in te stellen.

Pas de code aan zodat de ene LED uitgaat terwijl de andere LED aangaat.

Hiernaast zie je in een video de bijbehorende code en de resultaat ervan.



Opdracht 7B

In de vorige oefening heb ik een LED laten dimmen met een potmeter. In deze oefening ga ik de LED besturen met een ander soort sensor. Er zijn namelijk nog veel meer sensors die ik kan gebruiken met de Arduino. Eén daarvan is een LDR (Light Dependent Resistor), een lichtgevoelige weerstand die de hoeveelheid licht meet. Deze is vergelijkbaar aan de sensor die ervoor zorgt dat de straatverlichting aangaat als het buiten donker wordt. Deze sensor ga je weer gebruiken om de LED’s te laten dimmen.

Pas de code van opdracht 6 aan zodat de LED dimt wanneer er geen licht op de sensor komt. 

Hiernaast zie je in een video de bijbehorende code en de resultaat ervan.



Opdracht 8

Processing en Arduino kunnen goed samen gebruikt worden om elektronica als input te gebruiken voor een digitale omgeving of andersom. In onderstaand voorbeeld wordt de input uit de vorige oefening door de Arduino doorgestuurd naar een Processing sketch.

   

Upload deze Arduino-code en voer de Processing-code uit in een nieuwe processingsketch.

Arduino:


Processing: