Dag 3: 8 juni 2016
Een grote succes vandaag was dat de Oculus Rift werkte prima en we hebben een demo uitgeprobeerd. Nu kunnen met rust weten dat de bril werkt en is klaar om onze virtual reality wereld te nemen.
Vandaag begon ik mijn eiland te maken in de programma Unity. Zoals bij dag 2 gehanteerd, moest ik een eiland ontwerpen met oerwoud als een thema. Ik probeer een gedetailleerde uitleg te geven van wat ik allemaal heb gedaan.
Eerste stap was een terrein maken. Dat was makkelijk genoeg. Daarna probeer ik bergen te maken die lijken op de bergen in mijn schets. Ik dacht dat het lang zou duren, maar na een paar poging was het geluk. Bij één van de bergen probeer ik een opening te maken waar ik een waterval kan zetten. Na een paar technieken die ik heb gebruik, heb ik bereikt wat ik wilde. Vervolgens heb ik een terrein texture toegevoegd zodat het meer lijkt op een eiland. In mijn schets staat dat de waterval een rivier maakt dat leidt naar een kleine meer. Om de weg ta maken voor de rivier, heb ik eerst planten gezet die een soort rivierbedding vormden. Ik heb dezelfde gedaan bij de kleine meer.
De volgende stap was water toevoegen voor de waterval. Ik kan eerlijk zeggen dat dit was niet zo simpel. Ik downloadde een paar gratis assets van de asset store van Unity, maar geen werkte op het manier dat ik hem wilde. Na een tijdje besloot ik om een beter waterval van de asset store te kopen. Die werkte prima. Ik moet wel vier verschillende watervallen gebruiken om één grote waterval te maken. Ik was blij met de resultaat.
De laatste stap die ik voor vandaag heb gedaan was water toevoegen voor de rivier en meer. Dit was meer ingewikkeld dan ik dacht. Ik moest heel veel layers van waters toevoegen en ze manipuleren. Het duurde lang voordat ik een ideale rivier en meer heb gemaakt.
Aan de eind van de dag testte we één van de eilanden in de Oculus Rift en het was een succes. Hieronder zie je een film ervan.
Wat ik de volgende dag ga doen is bomen, gras en stenen toevoegen. Er is tevens een grote kans dat ik de doolhof ga erin zetten.